Wydarzenia
Marta Wlaźlińska „Przez Ogień” - wystawa rzeźby ceramicznejMiejsce: Sala Kolumnowa, wernisaż 7.11, godz. 18
Zapraszamy na wernisaż wystawy rzeźby ceramicznej „Przez Ogień” Marty Wlaźlińskiej w czwartek 7 listopada 2024 o godz. 18:00.
Kuratorką wystawy jest dr Dorota Tołłoczko-Femerling z Pracowni Rzeźby i Działań Przestrzennych Akademii Sztuki w Szczecinie.
Wystawę można oglądać w Sali Kolumnowej do końca listopada.
Rzeźby ceramiczne Przez Ogień Marty Wlaźlińskiej są ukształtowane przez jej dłonie i przez płomienie, wypalone zostały w technice raku i w innych metodach alternatywnych. Żywioł ognia jest tu siłą przekształcającą materię, jak też symbolem rytualnej przemiany – stanowi metaforę duchowego i fizycznego procesu przejścia, transformacji. Wystawa jest osobistą, intymną opowieścią o życiowej, także tej wewnętrznej podróży autorki, jednocześnie dotyka tego, co jest głęboko zakorzenione w ogólnym, kobiecym uniwersum, tak w aspektach fizycznego doświadczenia, jak żeńskiej kolektywnej pod/świadomości. To opowieść o tańcu ducha i materii, który niesie kobiety wszystkich pokoleń. Moc kobiecego doświadczenia, jego głęboka więź z naturą, cielesnością, cyklami życia, śmierci i odrodzenia jest osią tej opowieści, która prowadzi widza przez kolejne etapy przejścia – od żalu po akceptację, od poczucia straty, przez ciemne noce duszy po mistyczne przebudzenia. Podróż przez ogień to u autorki nie tylko proces artystyczny, ale także dojrzewanie do pełni kobiecości. Pełna zakrętów wyprawa do wiedzy o sobie samej. To zapis takich momentów przejścia, które nie tylko przekształcają glinę w solidną materię i sprawiają, że idea, abstrakcja, słowo staje się ciałem. To miejsca często trudnych spotkań z samą sobą, które nadają kształt ścieżce naszej bohaterki.
Marta Wlaźlińska – absolwentka Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Szczecinie (2001), prowadzi pracownię ceramiki w Goleniowie, od 2018 r. zajmuje się rzeźbą. W swojej pracy artystycznej poszukuje rdzennego pierwiastka spajającego struktury społeczne, inspirują ją pierwotne kultury, plemienność, rdzenność, obrzędowość dawnych kultur, szamanizm. Od kilku lat zgłębia ścieżkę pramatriarchatu. Te zainteresowania odzwierciedla „Lady Sapiens” – paleolityczna i neolityczna pierwotna bogini, bohaterka wielu rzeźb artystki.