Nasza strona WWW korzysta z plików cookies.

Pliki cookies mogą być wykorzystywane w celach marketingowych, statystycznych, a także w celu personalizacji strony WWW do indywidualnych potrzeb użytkownika.

Przeglądarka internetowa, z której Państwo korzystacie, umożliwia zmianę ustawień obsługi plików cookies. Korzystanie z tej strony internetowej bez zmiany ustawień dotyczących plików cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.

Wydarzenia

Spotkanie autorskie z Niną Igielską
Datum: 16 marca 2023, godz. 17:00
Miejsce: Sala im. Zbigniewa Herberta

Nina Igielska w debiutanckiej powieści „Oddech” wirtuozersko gra literackimi motywami, kliszami i stereotypami, by wyprawić czytelnika w świat pełen mroku, duszny, przesiąknięty niebezpieczną erotyką i tajemnicą. W powieściowym gabinecie luster, nikt niczego nie może być pewien, a autorka nie jeden raz wyprowadzi swoich czytelników w pole, ku ich głębokiej satysfakcji.

„Oddech” to powieść pełna mroku, przesiąknięta niebezpieczną erotyką i tajemnicą. Nina Igielska stworzyła intrygującą historię o ludzkiej pamięci, samookłamywaniu i trudnym dochodzeniu do prawdy. W powieściowym gabinecie luster nikt niczego nie może być pewien.

Nina Igielska - socjolożka, ekonomistka, niebawem psycholożka. Pochodzi ze Szczecina, mieszka w Hamburgu. Gdy nie doradza międzynarodowym koncernom, planuje czwartą podróż dookoła świata. Najlepsze pomysły przychodzą jej do głowy, kiedy nurkuje. Jest laureatką wielu konkursów, m.in. Festiwalu Góry Literatury 2017 (literatura piękna) i 2018 (literatura kryminalna), Międzynarodowego Festiwalu Kryminału (2016, 2017, 2018), festiwalu Afera Kryminalna (2016). Swoje teksty publikowała w kilku antologiach literackich. „Oddech” to jej debiutancka powieść.

Informacje o książce:
Eleganckie wnętrza i eleganccy goście, którzy zjawili się tu, żeby spijać słowa z ust Profesora, pisarza i celebryty. Ale jest jeszcze ona, Kaja, wsłuchana w jego odpowiedzi, ale inaczej, jakby posługiwał się szyfrem, który tylko ona potrafi odczytać. Co robi w gronie nastolatek i studentek zafascynowanych autorem, ulubieńcem mediów i bywalcem telewizji śniadaniowych? Czego Kaja chce od Profesora? Oczarować go? Uwieść? Wciągnąć w pułapkę? Poniżyć?
Między Kają a Profesorem zaczyna się niebezpieczna gra, która będzie trwać całą noc. Jeszcze nie wiemy, kto jest myśliwym, a kto ofiarą, lecz polowanie już się rozpoczęło. A z każdym jego epizodem coraz bardziej dręczy pytanie: co wydarzyło się wcześniej...
Walka o życie, karierę i prawo do własnej narracji, jaka odbywa się w ciasnym pokoju mieszkania profesora, to skomplikowany taniec wokół niejednoznacznej prawdy i wielopiętrowego kłamstwa. Dwie ścierające się siły muszą doprowadzić do końcowej tragedii. Finałowy akord nie musi działać oczyszczająco, a odsłonięta prawda nie musi być tą jedyną i niezaprzeczalną.

Ta książka wzięła się z pytań.

Vladimir Nabokov pisał, że dziewczynki w pewnym wieku nabierają natury nimfiej. Co jednak dzieje się potem, gdy lolity dorastają?
W 2020 roku ukazał się we Francji esej Vanessy Springory pod wiele mówiącym tytułem "Zgoda" (oryg. Le Consentement). Jej historia – w wieku czternastu lat Springora została kochanką starszego o prawie czterdzieści lat pisarza, Gabriela Matzneffa, który później nie wahał się umieścić fragmentów jej listów z tego okresu w swojej twórczości – sprawiła, że Oddech opuścił bezpieczne szeregi fikcyjnych fabuł.
Co może zrobić dziewczynka schwytana w literaturę? Która – zamknięta w powieści – zawsze już będzie mieć piętnaście lat i której przeszłość, a wraz z nią jej naiwność, niedojrzałość, młodzieńcze niedostatki, poznać może każdy. Co miałaby zrobić, żeby odzyskać własną historię? Jak daleko może się posunąć?
Springora postanowiła pokonać Matzneffa jego własną bronią, ale niejedna ofiara nigdy nie wyda swojej książki. Jak wiele jest takich już dorosłych Kai? Ile z nich spróbuje zrozumieć, co naprawdę im się przydarzyło? Pokusa przyjęcia interpretacji, którą podsuwa nam społeczeństwo, jest bardzo duża, a kultura gwałtu ma się wciąż bardzo dobrze. Dorastające w mizoginistycznym świecie dziecko nie widzi mizoginii. Dziewczynka wchodząca w dorosłość i sięgająca po pierwsze książki często – podobnie jak Springora – nie zna innego spojrzenia na siebie niż spojrzenie mężczyzny. Wychowana na pisanej przez nich literaturze, jest jej przedmiotem, nigdy podmiotem.

"Oddech" to fikcja, a wszelkie podobieństwa do rzeczywistych osób i wydarzeń są przypadkowe. Nie jest natomiast fikcją, że stosunki seksualne z osobą, która nie osiągnęła wieku, w którym może wyrazić świadomą zgodę, są przestępstwem, podobnie jak stosunki, do których doszło poprzez wykorzystanie bezradności lub zależności drugiej strony. Co jednak dzieje się potem, gdy dziecko osiąga magiczną granicę piętnastu lat? Staje się nagle mądre i dojrzałe? Zaczyna być równoprawnym partnerem? Albo: jak dziecko może widzieć tę sytuację dwadzieścia lat później? Jak samo sobie będzie opowiadało tamtą historię?
Jest to o tyle istotne, że wybierając sposób mówienia o przeszłości, wybieramy również możliwą przyszłość. Ta książka opowiada o sile opowieści i prawie do własnej narracji. Oddech jest próbą oddania głosu Lolicie.

Ta książka może być początkiem rozmowy.

Instytucja Kultury Marszałka Województwa Zachodniopomorskieg