Biuletyn Informacji Publicznej Instytucja Kultury Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego

Wydarzenia

Teresa Renata Wojnarowicz - Na żółtym piasku rano
Data: 02 - 31 maja 2013
Miejsce: Hol przy Czytelni Głównej

W Galerii Jednego Obrazu przedstawiamy pracę Teresy Renaty Wojnarowicz Na żółtym piasku rano (2011, olej na płótnie).

Teresa Renata WOJNAROWICZ
Urodzona 1945 r. w Białymstoku. Studia na Wydziale Tkaniny i Konserwacji Tkanin w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi. Dyplom otrzymała w 1970 r. w pracowni  prof. Mariana Jaeschke. Pracowała m.in. na Wawelu przy konserwacji arrasów. Zajmuje się malarstwem, tkaniną i konserwacją wyrobów artystycznych. Bierze udział w konkursach i plenerach malarskich. Uczestniczyła w wielu wystawach zbiorowych i zorganizowała następujące wystawy indywidualne:

WYSTAWY MALARSTWA: *1974-Białystok, Galeria BWA,*1976 Rostock,*1979-Białystok, Galeria BWA,*1979-Łomża, Galeria BWA,*1979-Suwałki, Galeria BWA,*1994-Białystok, Galeria BWA, *1998-Piła, Galeria BWA,*1999-Kalwaria Zebrzydowska, Galeria DK,*2000-Zielona Góra, Galeria „PUNKT”,*2001-Cuxhaven, Zamek,*2002-Krzeszyce, Dom Kultury,*2003-Gorzów, Galeria „Pod Trąbką”,*2006-Zielona Góra, Galeria Bocho-Kokot,*2006-Piła, Galeria Mała,*2007-Krynica Zdrój, Galeria BWA,*2007-Zielona Góra, PGNIG SA,*2008-Trzcianka, Muzeum Regionalne,*2008-Szczecin, Galeria ZPAP „Klatka”,*2009-Piła, Galeria Mała,*2009-Szczecin, Galeria W&B,*2010-Warszawa, Galeria SD,*2011-Szczecin, Galeria Kierat.

WYSTAWY GOBELINÓW: *1980-Drezno,*1981-Praga, Galeria Miejska,*1983-Dortmund, Galeria Instytutu Polskiego,*1985-Wiedeń, Galeria Instytutu Polskiego,*1987-Apeldorn, Muzeum,*1990-Apeldorn, Muzeum,*1992-Majorka, Muzeum.

Wojnarowicz tworzy cykle obrazów, fantastycznych pejzaży. Cykliczność obrazów, pozorna powtarzalność tematu, świadczy o jego wyjątkowości, o tym że wielokrotnie analizuje przedstawienie, przetwarzając je przez własna wyobraźnię, doświadczenie, emocje za każdym razem oddając odbiorcy część swojej osobowości, swojego ja. Poszukuje idealnej formy dla realnego krajobrazu, który ją poruszył, zauroczył, stał się wyjątkowym, osobistym, dzięki dodanym do niego wspomnieniom, skojarzeniom. Te mimetyczne przedstawienia, w rozumieniu XVII wiecznych artystów (Bernini), dowodzą wrażliwości artystycznej, dojrzałości twórczej. Inwencji, która wpisuje się w pojęcie mimetyzmu, nadając mu pozytywne znaczenie, nakłaniając do wolności twórczej swobodnego przetwarzania natury, wybierania z niej tego co jest najpiękniejsze.